אשטנגה יוגה בחיפה- להתאמן עם שני הסתן

אשטנגה יוגה היא שיטת תרגול פופולרית ונפוצה. רבים התנסו בה וכבר מתרגלים אותה, אך חשוב להבין מה עומד מאחורי התרגול, מנין הוא מגיע ולאילו הישגים פיזיים, נפשיים ורוחניים מובילה השיטה.

השיטה הינה דינמית ואינטנסיבית. מקורה בעיר 'מייסור' שבדרום הודו. המורה שפיתח והפיץ אותה הוא פטהבי ג'ויס, מורה נערץ שסייע רבות בהפצת תרגול היוגה במערב.

משמעות הצירוף אשטנגה יוגה הוא 'התרגול בעל שמונת האיברים'. המקור לכך הוא בשמונת עקרונות הפילוסופיה היוגית שניסח לפני יותר מ-2500 שנה ההוגה היוגי פטנג'לי. הכוונה היא לקחת את הפילוסופיה היוגית ולתרגמה לתרגול פיזי.

הבסיס לתרגול הוא בטקסט מסתורי שרק חלק ממנו נמצא בספרייה בעיר 'כלכתא' שבהודו. את הטקסט למד בהימלאיה קרישנמאצ'ריה שהיה מורהו של פטהבי ג'ויס והעביר לו את הידע החשוב והעתיק.

בטקסט מתוארות קבוצות של תנוחות יוגה יחד עם עקרונות לבניית רצף (ויניאסה), הדרך הנכונה והבריאה לנשום ועקרונות פילוסופיים לתרגול.

לשיטה יש מספר עקרונות מהותיים בזמן התרגול הפיזי:

  1. שימוש בדריסטי- המונח מסנסקריט ל'נקודת פוקוס'. כלומר כאשר נמצאים בתנוחה, או במעבר בין תנוחות יש למקד את המבט. המיקוד משפר את איכות התנועה ואת הריכוז.
  2. נשימת האוג'אי- המונח מסנסקריט ל'נשימת הכובש\נשימה מרוממת'. הכוונה היא לשאיפה בתחילת התנועה ונשיפה בסופה. כך יש שימוש נכון בנשימה כדי לא להתעייף ולהגיע לתנוחה באופן הכי יעיל פיזית ואנרגטית.
  3. שימוש נכון בבאנדהות- בנדהה בסנסקריט היא 'מנעול' ובפועל הכוונה לשריר טבעתי. כדוגמת רצפת האגן שלנו או הסרעפת. בשיטת אשטנגה יש דגש על איסוף נכון של רצפת האגן, הקרויה 'מולהה ואשוויני בנדהה'. כך יש חיזוק גם לשרירים הסמויים מהעין, מה שמשפר משמעותית את תוצאות האימון.

השיטה בנויה מ- 6 סדרות עם רמת קושי עולה. הסדרה הראשונה והנפוצה ביותר, נקראת Primary Series או צ'יקיסטה שפירושה ריפוי. זהו רצף ארוך ומאתגר שלוקח לפחות שעה וחצי לתרגל את כולו. יש עבודה רבה על גמישות הגב, כוח הידיים והרגליים כמו גם תנוחות הפוכות וכפיפות לפנים ולאחור.

הסדרה השנייה Intermediate Serie נקראת נאדי שוהדאנה ומיועדת גם לניקוי אנרגטי. התרגול הוא על הגוף כמכלול שלם, אבל עם תנוחות מורכבות יותר ומעברים קשים מבסדרה הראשונה.

ארבעת הסדרות הנותרות מכונות Advanced A,B,C,D. הן מתורגלות בידי מעטים בעולם, בעיקר בידי מורים בכירים. הן נקראות גם 'סטירה בההגה', כלומר חזק\יציב ושופע\ מאושר. ניתן גם לתרגם זאת כ'יציבות שמיימית'.

 

בכל הסדרות התרגול מתחיל בהתכנסות לאחר מכן ברכות לשמש, תנוחות עמידה, ואז כוח ידיים, כפיפה לאחור ולפנים, תנוחות הפוכות ולבסוף הרפיה מלאה.

יש לציין שההתקדמות בסדרות אינה המטרה. אלא התרגול הוא כדי לחיות ברווחה פיזית, להמנע מכאב ולחוש יותר שלווה, אושר ורוגע.

התרגול בונה גמישות, שיווי משקל וכוח רב.  אנו גם מתאמנים בלשחרר את ההקשרות הכובלת להגדרות של הצלחה או כשלון. כך נוכל לחוות אושר פשוט מעצם העשייה והנוכחות שלנו.

מוטו ידוע של מייסד השיטה, פטהבי ג'ויס, הוא 'תרגל והכל יבוא' (Practice and all is coming). כלומר שכל הטוב נובע מההתמדה וההתמסרות לתרגול.

 

שני הסתן מאמינה כי התרגול הוא הדרך לחיות חיים מלאים עם גמישות, כוח ויציבה מבחינה פיזית, רגשית ורוחנית. בלי קשר ליכולות איתן הגענו כי לכל אחת ואחד יש מקום בתרגול.

מעוניינת לשמוע עוד על אשטנגה יוגה? מוזמנת לפנות אליי אשמח להכיר ולשוחח, ניתן להתקשר אליי בטלפון: 055-889-5702 או צרו קשר כאן.

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם