בלוטת התריס ויוגה: איך תרגול יוגה יכול לאזן את בלוטת התריס שלכם

מהי בלוטת התריס?

בלוטת התריס היא בלוטה קטנה בצורת פרפר הממוקמת בבסיס הצוואר. היא חלק מהמערכת האנדוקרינית, ההורמונלית, של הגוף.

למרות גודלה הקטן, היא מפרישה הורמונים שיש להם תפקיד חשוב בוויסות חילוף החומרים, קצב הלב, לחץ הדם, טמפרטורת הגוף ועוד. כאשר בלוטת התריס אינה מאוזנת, היא יכולה לגרום למגוון בעיות בריאותיות. יחד עם טיפול רפואי, תרגול יוגה קבוע יכול להועיל מאוד בשמירה על איזון תקין של בלוטת התריס.

מה בעצם קורה בבלוטת התריס?

בלוטת התריס אחראית לייצור מספר הורמונים חיוניים כמו תירוקסין (T4) טריאוידוטירונין (T3). הורמונים אלו מווסתים את חילוף החומרים ויש להם השפעה כמעט על כל מערכות הגוף. הורמון שלישי שמייצרת הבלוטה הוא הקלציטונין, שלו תפקיד חשוב באיזון הסידן בגוף. הוא מווסת את רמת הסידן בדם, על ידי מניעת שחרור סידן ממאגרים בעצמות. כך שהוא חשוב לשמירה על בריאות העצם.

הקשר בין בלוטת התריס לבין בלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה) 

ההיפופיזה, בלוטת יותרת המוח מפרישה הורמונים שונים המווסתים את תפקוד השחלות, יותרת הכליה ובלוטת התריס. ההורמון המופרש בבלוטת יותרת המוח ומגרה את פעולת בלוטת התריס נקרא TSH. כלומר הורמון זה מפעיל את בלוטת התריס.זהו גם ההורמון שהרמות שלו בדם נבדקות כאשר יש חשש לבעיות בתפקוד בלוטת התריס.

חשוב כאשר בלוטת התריס מתפקדת היטב רמות הורמון ה TSH בדם תהיינה תקינות. 

הפרעות בתפקוד בלוטת התריס

ההפרעות הנפוצות ביותר מתחלקות לשניים, כל מצב גורם לתסמינים שונים: 

תת-פעילות, היפותירואידיזם – מצב בו מיוצרים ההורמונים בכמות נמוכה מהרצוי. מצב זה נפוץ יותר.

כאשר בלוטת התריס מפרישה כמות נמוכה מדי של הורמונים, ההיפופיזה מנסה לדרבן אותה לפעול ומעלה את הפרשת ה־TSH. לכן, במטופלים עם תת־פעילות של בלוטת התריס רמת ה־TSH בדם תהיה מוגברת.  

 יתר-פעילות, היפרתירואידיזם – מצב בו מיוצרים ההורמונים בכמות עודפת. אם בלוטת התריס מפרישה כמות גדולה מדי של הורמונים, תאי ההיפופיזה חשים בכך ומפרישים בתגובה כמות מופחתת של TSH כדי להפחית את הפרשת הורמוני בלוטת התריס. לכן, במטופלים עם יתר־פעילות של בלוטת התריס רמת ה־TSH בדם תהיה נמוכה.  

תסמינים נפוצים בהפרעות בתפקוד בלוטת התריס

חשוב להדגיש שאבחנה ניתנת רק על ידי רופא מוסמך עימו יש להתייעץ. תסמינים אלו עלולים להופיע בגלל מגוון סיבות. אם יש לכם חשש אל תהססו וגשו להתייעץ עם רופאת המשפחה שלכם. 

תסמינים נפוצים ליתר פעילות 

דופק מהיר, לחץ דם גבוה, הפרעות בקצב הלב, רגישות לחום, הזעה מופרזת, ירידה במשקל (גם כאשר מעלים את הצריכה הקלורית) הקאות והתגברות יציאות, עצבנות, אין-אונות, הפרעות במחזור החודשי אצל נשים, הפרעות בשינה, עייפות, היפראקטיביות.

תסמינים נפוצים לתת פעילות

עייפות, אי סבילות לקור, דיכאון, עצירות, כאבי מפרקים, ציפורניים דקות ושבירות, שיער דק ושביר, חיוורון, עור יבש, עודף משקל, קצב לב איטי, הפרעות בשינה.

איך יוגה יכולה לעזור?

תרגול יוגה סדיר יכול לסייע בשמירה על בריאות בלוטת התריס במספר דרכים:

  1. הפחתת מתח: לחץ ומתח יכולים להשפיע לרעה על בלוטת התריס. תרגול יוגה, הכולל נשימות עמוקות ומדיטציה, מסייע בהפחתת רמות הקורטיזול (הורמון המתח) ובקידום תחושת רוגע ואיזון.
  2. שיפור אספקת הדם: תנוחות יוגה מסוימות, במיוחד תנוחות לטרלים (מתיחות לצדדים) פיתולים, כפיפות לפנים ולאחור, יכולות להגביר את זרימת הדם לבלוטת התריס, ובכך לספק לה חמצן וחומרים מזינים חיוניים.
  3. איזון מערכת העצבים: יוגה מקדמת איזון בין מערכת העצבים הסימפתטית (תגובת "הילחם או ברח") לבין מערכת העצבים הפאראסימפתטית (מצב של מנוחה ועיכול). איזון זה חשוב לתפקוד מיטבי של בלוטת התריס. כמו כן, בלוטת התריס עובדת יחד עם בלוטת יותרת המוח (היפופיזה) כך שרוגע עשוי לסייע לתפקוד מיטבי.

תרגילים ותנוחות יוגה מומלצות לבלוטת התריס

באופן כללי תנוחות מומלצות מתחלקות לשני סוגים:

א. תנוחות שיש בהן הטייה של הצוואר לאחור אבל עם תמיכה של הקרקע.

ב. תנוחות שיש בהן כפיפה לפנים של הצוואר כך שהסנטר נוגע בחזה או מכוון אליו. 

ג. חימום צוואר המפעיל את האזור ומיטיב עם זרימת הדם לאזור.

ד. חימום גב המניע את הצוואר יחד עם כל חוליות עמוד השדרה.

 

  1. תנוחת הדג (Matsyasana): תנוחה זו היא כפיפה לאחור המאפשרת מתיחה יחסית עדינה אך משמעותית לצוואר ומגבירה את אספקת הדם לבלוטת התריס.
  2. תנוחת חצי גשר (Setu Bandha Sarvangasana): תנוחה זו היא גם כפיפה לאחור אך הסנטר דווקא צמוד לבית החזה כך שיש לחץ עדין ומועיל על בלוטת התריס. התנוחה מחזקת ומאריכה  את שרירי הצוואר ומגבירה את זרימת הדם לבלוטת התריס.
  3. תנוחת המחרשה (Halasana): בתנוחה זו, בדומה לחצי גשר, הסנטר סגור וכמעט נלחץ כנגד החזה. כך שיש לחץ עדין על בלוטת התריס, מה שעשוי לסייע בהגברת תפקודה.
  4. עמידת כתפיים (Sarvangasana): תנוחה זו מגבירה את אספקת הדם לבלוטת התריס ומסייעת בהפחתת מתח באזור הצוואר. יש לבצעה בזהירות ועם מורה מוסמך. 
  5. תנוחת עובר (Balasana): תנוחה מרגיעה זו מקדמת שלווה, מכנסת פנימה מרעשי העולם ומפחיתה מתח, מה שיכול להועיל לתפקוד יעיל ומאוזן של בלוטת התריס.

טיפים נוספים לבריאות בלוטת התריס

 בנוסף לתרגול יוגה קבוע, כמה שינויים קטנים בסגנון החיים יכולים לתמוך בבריאות בלוטת התריס.

  1. צרכו מספיק יוד: יוד הוא מינרל חיוני לייצור הורמוני התריס. הקפידו לצרוך מאכלים עשירים ביוד, כגון אצות ים, דגים ומלח מועשר ביוד.
  2. השתדלו להימנע ממזהמים סביבתיים: חשיפה לחומרים רעילים כגון כימיקלים תעשייתיים ופלסטיק, עלולה להפריע לתפקוד בלוטת התריס. נסו להימנע ממוצרים המכילים חומרים אלה ככל האפשר, בעיקר בתזונה.
  3. צרכו תזונה מאוזנת: תזונה עשירה בפירות, ירקות בכלל ועלים ירוקים בפרט, דגנים מלאים, חלבונים ממקור צמחי או ללא עודפי שומן תומכת בבריאות הגוף כולו, כולל בלוטת התריס.

לסיכום תרגול יוגה קבוע, בשילוב עם סגנון חיים בריא, יכול לשחק תפקיד חשוב בשמירה על בריאות בלוטת התריס. תנוחות יוגה ממוקדות, יחד עם טכניקות נשימה ומדיטציה, מסייעות בהפחתת מתח, שיפור אספקת הדם ואיזון מערכת העצבים. אם אתם מתמודדים עם בעיות בבלוטת התריס, שקלו לשלב יוגה בשגרת הבריאות שלכם. כמובן, חשוב להיוועץ ברופא לפני התחלת כל תוכנית תרגול חדשה.

בקורסי המורים לקאלה יוגה אנחנו לומדים איך לבנות אימון מאוזן, הרמוני התומך ביישום עקרונות של Wellness, רווחה נפשית וגופנית. הצטרפו אלינו למסע המרגש עבור הפיכת היוגה לדרך חיים ומקצוע משמעותי שתומך באחרים למען יותר רוגע, שלווה ובריאות פיזית ונפשית. לפרטים נוספים צרו קשר עוד היום: שני הסתן 055-8895702 Shani@kalayoga.com

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם