ברכת השמש – רצף תנוחות לקבלה של יום חדש

ברכת השמש או תפילת השמש, הידועה גם בשם סוריה נאמאסקר (Surya Namaskar), היא סדרה של תנוחות ותנועות, היוצרות רצף. מדובר בתרגיל יוגה בין אלפי שנים, ששורשיו נעוצים בתרבות ההודית. הוא הוזכר לראשונה בכתבים עתיקים שנכתבו לפני כ-2,500 שנה.

מדובר בתרגול מקודש, שמביע כבוד והערכה לאנרגיה של השמש, כמקור החיים ביקום. על ידי זרימה דרך תנוחות (אסאנות) שונות, המתרגלים מתחברים לאנרגיה הזו, שמעניקה להם חיוניות, בריאות והרמוניה. בין היתר, מטרת התרגול היא להעיר את הגוף ולהכינו ליום שלפניו, לכן נהוג לבצע את ברכת השמש בשעות הבוקר. לעיתים מתרגלים אותה גם לקראת שקיעה, כפרידה מהשמש עד ליום המחרת.

ברכת השמש היא חלק מהותי מתרגול יוגה בשיטות שונות, כמו קאלה יוגה, אשטנגה, איינגר, ויג'נאנה ועוד, כאשר בכל אחת מהן היא מתורגלת באופן מעט שונה. היא מתאימה גם למתקדמים וגם למתחילים, ובלבד שלמדו אותה בצורה נכונה ותרגלו בעזרת מורה מוסמכת, כדי להימנע מפציעות ולאזן בין כפיפות לפנים לכפיפות לאחור, בין שהייה בתנוחות לבין תנועה זורמת.

 

מדוע כדאי לשלב את ברכת השמש בתרגול היומי?

ברכת השמש ביוגה היא תרגול רב עוצמה. כאשר מבצעים אותה באופן קבוע ומעמיק שלה, רצוי בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת שקיעה, ניתן להפיק ממנה יתרונות משמעותיים – פיזיים, רגשיים ורוחניים. חשוב להדגיש כי מומלץ לחמם את המפרקים, בעיקר הגב לפני תרגול הרצף של הברכה לשמש.

הנה מספר יתרונות :

 

  • כח וגמישות: התרגול מפעיל את כל שרירי הגוף, מחזק אותם ומשפר את הגמישות שלהם. רצף התנוחות, מגביר את זרימת הדם ומשפר את הבריאות הכללית. ניתן לבצע את הרצף באיטיות ובמהירות, כאשר לכל אחת מהדרכים יש השפעה מעט שונה על הגוף. מומלץ להתנסות בשהייה בתנוחות וגם בתרגול דינמי וזורם.
  • יציבה: מכיון שברכת השמש מחזקת את שרירי הליבה, היא מסייעת בשיפור היציבה ובשמירה על הגב ושיווי המשקל.
  • נשימה: המעברים בין התנוחות מלווים בשאיפות ובנשיפות עמוקות, שפותחות את דרכי הנשימה ומחזקות את הריאות.
  • תשומת הלב לנשימה מקרקעת אותנו ועוזרת לתודעה להיות בנוכחות ברגע הזה ולחוות רוגע ושלווה.
  • זרימה אנרגטית: מכיוון שמדובר ברצף זורם ומשתנה של תנוחות שונות, הדבר מעודד את זרימת האנרגיה בגוף ומסייע בפתיחת חסימות אנרגטיות. ניתן לומר שהתרגול הזורם עוזר לנו עם רגישויות נפשיות ושהתנועה יכולה לתת לנו תחושה של מסוגלות ועוצמה.
  • שקט נפשי: ברכת השמש מעודדת רגיעה והרפייה, שמייצרות שקט נפשי ומפחיתות מתחים. תרגול שלה מדי בוקר יביא לשיפור התחושה הכללית, מצב הרוח והביטחון העצמי, ויתרום לתחושת שלווה ואיזון.
  • התמקדות: תרגול עקבי משפר את בהירות המחשבה ומחדד את המיקוד המנטלי.
  • מודעות: התרגול מעמיק את המודעות של המתרגלים לגוף הפיזי, לנשימה ולתודעה, ולחיבור ביניהם.
  • רוחניות: ברכת השמש מחברת בין המתרגל לבין האנרגיה של השמש, מחזקת את הקשר בין האדם ליקום, ומעודדת תחושה שאנחנו לא לבד אלא שייכים לעולם ויכולים לחוות שלווה ושלמות.

 

שלבים ואסאנות בברכה לשמש

ברכת השמש היא למעשה בסיס לתרגול רצפים של תנוחות, שניתן להגדיר ולשנות בהתאם לצרכים השונים של המתרגלים. אפשר להשוות אותה לקמח ומים, שניתן להכין מהם לחם, אך גם עוגה, פוקצ'ה ופסטה.

עם זאת, בדרך כלל היא כוללת 12 שלבים נפוצים, שחוזרים ברוב התרגולים והשיטות. ביניהן תנוחות כמו תנוחת ההר (Tadasana), כיפוף קדימה בעמידה (Uttanasana), כלב הפונה כלפי מטה (Adho Mukha Svanasana)  תנוחת כפיפה לאחור כמו קוברה (Bhujangasana) או כלב מביט מעלה (Urdhava Mukha Svanasana). התנוחות מבוססות על תנועות יומיומיות, כמו הליכה, ריצה וכפיפה. העובדה שכל אחת מהן זורמת בצורה חלקה אל הבאה אחריה, מאפשרת חוויה הוליסטית של הגוף, הנשימה והנפש גם יחד.

 

דגשים בתרגול ברכת השמש

כדי לתרגל בצורה מדויקת ונכונה ולהתחבר לתנוחות באופן מלא ועמוק, כדאי לשים לב לדגשים הבאים:

  1. חיבור וריכוז – מומלץ להתחיל בתנוחת ההר (Tadasana), לחוש את החיבור לאדמה ולשמיים, לנשום ולהתחיל בתרגול בכוונה מלאה.
  2. לאורך התרגול חשוב להתחבר לפעולת הנשימה, לשאוף ולנשוף עמוקות, ולהתאים את קצב התנועות לקצב הנשימה.
  3. מומלץ לקחת שאיפה בתחילת התנועה ולנשוף בסופה. שלב זה הינו חיוני ומומלץ ללמוד אותו עם מורה מוסמכת.
  4. כדי למנוע פציעות, חשוב להקפיד על דיוק ויציבה נכונה בכל תנוחה.
  5. מומלץ להימנע ממאמץ יתר, לתרגל בנוחות ולהפסיק את התרגול אם מרגישים כאב.

 

קאלה יוגה – קורס מעמיק להכשרת מורים

ברכת השמש היא חלק בסיסי וראשוני בתרגול יוגה. בקורס המורים לקאלה יוגה, הנקראת גם יוגה אמנותית אנו מתייחסים אליה כבסיס. זאת מפני שהיא משמשת כתשתית להרכבת רצפים שונים, מיוחדים ויצירתיים של אסאנות. כמובן בהתאם למצב, ליכולת ולצרכים של כל מתרגל. כך האסאנות מהוות למעשה חומר גלם, שבעזרתו מייצרים סדרות שונות של ברכת השמש.

 בקורס המורים המעמיק של קאלה יוגה, תלמדו את החוקיות ותקבלו את הכלים הדרושים על מנת להרכיב את רצפי התנוחות, שמבוססים על עקרונות עתיקים.

לימודי האנטומיה יאפשרו לכם לזהות את המצב של כל תלמיד ותלמיד, כדי שתוכלו להתאים את התרגול המדויק והנכון עבורו.

הליווי האישי שתקבלו, יסייע לכם להטמיע את היוגה בחיי היום יום, ליהנות מהמעלות של תרגול מעמיק ולהפוך אותה לכלי לעבודה פנימית, עבורכם ועבור התלמידים שלכם. אם יש לכם משיכה לתחום ואתם מחפשים דרך להתפתח ולהעמיק בו, אשמח להכיר אתכם ואני מזמינה אתכם לשמוע עוד על הקורסים שלנו בטלפון 055-8895702

אהבתם? מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם