תרגילי דמיון מודרך לילדים- אפקטיביות גבוהה להתפתחות הילד

ולנו מחפשים דרכים להירגע ולמצוא שקט. בעולם של ימינו ילדים חשופים לגירויים רבים במשך כל היום: במסכים, בגן ומעצם ההליכה בקניון או ברחוב. הצורך הבלתי פוסק לקלוט ולהגיב למידע מייצר עוררות ומתח, ישנם ילדים שההתמודדות עם ריבוי המידע והאינטנסיביות היומיומית גורמות להם לפגיעה רגשית וקוגניטיבית.

מחקרים חשובים בחקר המוח מוכיחים כי שליטה עצמית, איפוק, דחיית סיפוקים, מודעות עצמית והיכולת לוויסות רגשי הן בין המדדים המובילים לעמידה בהישגים וביעדים.

כל אדם נולד עם מזג שמשפיע על יכולת ההרגעות שלו. יש שנרגעים בקלות ויש שזקוקים למגע ספציפי או לזמן ממושך יותר. במאמר זה אפרט על מספר טכניקות שיכולות לסייע לילדכם לפתח ולחזק את שיטת הירגעות שמתאימה לו. השיטות השונות מתואמות לילדים מגילאי 2.5-3 עד 9-10 תלוי באיזו טכניקה תבחרו להשתמש ובאופי הילד.

דמיון מודרך

ילדים צריכים הנחייה לדמיון מודרך באופן סיפורי ותהליכי ככל האפשר.

א. טיול בגן קסום כשכל חיה נותנת לילד מתנה– שאלו את הילד אם הוא רוצה לצאת לטיול מרגיע בדמיון, היכן הוא רוצה לטייל ועם מי.

הסבירו לו שאחרי שתבחרו יחד הוא ישכב בנחת ואתם תספרו לו את הסיפור של הטיול.

  1. בחרו יחד מקום בטבע שהילד אוהב. יער\שדה פתוח\ חוף ים.
  2. בחרו עם מי הילד נמצא. לבדו\ אח\ אחות\ אמא\ אבא\ סבא\ סבתא\ חבר\ חברה.
  3. תארו לילד איך הוא הולך בנעימים ופוגש חיות שונות. הכלב מעניק לו נאמנות, החתול מעניק התפנקות, הפיל נותן  יציבות, האריה חולק איתו אומץ, הציפור נותנת לו כנפיים לעוף ולחלום.
  4. בסוף חוזרים הביתה שמחים ורגועים עם המתנות שקיבלנו מהחיות. אפשר כמובן להוסיף עוד חיות ומתנות.

ב. הרפיה של אור- להנחות את הילד שאור נעים ובהיר שוטף את גופו מלמעלה למטה. בשאיפה האור גם ממלא את הגוף ובנשיפה החוצה חוזר אל העולם. אפשר לצבוע את האור בצבע האהוב על הילד. הרפיה זו טובה כדי להירגע, להתקרקע חזרה אל הגוף ולהתמודד עם פחדים.

ג. קשת בשמיים– לשאוף עמוק ועם הנשיפה לדמיין שהגוף קל וממריא אל ענן. מתוך הענן

יוצאת קשת צבעונית וכל צבע מעניק לילד איכות אחרת:

  1. נשאף עמוק והצבע האדום מעניק לנו לב מלא באהבה וחמלה. ננשוף אט וברוגע.
  1. נשאף עמוק והצבע הכתום מעניק לנו כוח לפעילות ויצירה. ננשוף לאט וברוגע.
  1. נשאף עמוק והצבע והצבע הצהוב מעניק לנו לב מלא שמחה. ננשוף לאט וברוגע.
  1. נשאף עמוק והצבע הירוק מעניק לנו עשייה וחברות. ננשוף לאט וברוגע.
  1. נשאף עמוק והצבע הכחול מעניק לנו מחשבות טובות. ננשוף לאט וברוגע.
  1. נשאף עמוק וצבע הסגול מעניק לנו רוגע ושלווה. ננשוף לאט וברוגע.

בסוף נחזור חזרה למנוחה עם הענן אחרי שקיבלנו את כל הטוב מהקשת.

ד. בלון ונר- בשאיפה לנפח בלון בתוך הבטן  בנשיפה לכבות נר לאט לאט.

מגע מרגיע

יש מספר טכניקות של מגע שעוזרות לילדים להרפות לפני השינה ולהיכנס למצב רגוע ושלו של הרפיה ומנוחה.

  1. מגע של נוצה מתאים לילדים שאוהבים מגע מרחף כמו רוח. כשהילד שוכב על הגב לעבור על הרגלים, הידיים והפנים עם נוצה או בד נעים.
  2. מגע של תיפוף- טוב לילדים שאוהבים מגע עוצמתי. כשהילד שוכב על הבטן לתופף ברכות לאורך הגב לצידי עמוד השדרה ולאורך הידיים והרגליים.
  3. נענוע, Rocking טוב לילדים שאוהבים תנועה חזרתית ומונוטונית. כשהילד שוכב על הבטן לנענע ברכות את כל גופו כך שהוא יכול להרפות מהשרירים ולחוות נענוע עדין ומרגיע.

 

תרגילים לשחרור מתח

טכניקות אלה טובות לשימוש במצבי מתח או כהכנה לקראת תרגילי הרפיה.

  1. תרגיל סחיטת הלימון- לאגרף את כפות הידיים כמו שסוחטים לימון ואז בהוצאת אוויר לשחרר. מומלץ לשחרור מתחים וכעסים.
  2. חתול נמתח מפהק ומיילל- להמתח במיטה כמו חתול, לפהק ולילל. טוב לפני השינה או כשקמים בבוקר. עוזר למעבר רך לשינה או להתעוררות.
  3. כדור סטרס- כדור עם או בלי טקסטורה שהילד יכול לכווץ וללחוץ עליו ולשחרר דרכו מתחים, כעסים ותסכול.
  4. מוסיקה- לפעמים שימוש במוסיקה שהילד אוהב מקלה עליו לחזור למקום רגוע ויציב. אפשר עם ריקוד ותנועה או פשוט הקשבה נינוחה. מומלץ לתת לילד לבחור אם הוא רוצה לרקוד או לא. מוסיקה היא דרך נעימה להרגעות שלא מצריכה שימוש במילים.

שיטות הרגעה נוספות

כשאנו רוצים להעניק לילדנו רוגע ושלווה מומלץ גם להרגיל אותם לדפוסים מרגיעים ביומיום:

  • פיתוח מוטוריקה עדינה– עדינות דורשת ריכוז ורוגע. מומלץ להרגיל ילדים להדבקת

    מדבקות, ליצור בדבק עם נצנצים, לצייר.

  • מרחב אישי – כולנו זקוקים לפעמים למרחב פרטי כדי להרגיע מתח פיזי או רגשי. טוב

להרגיל ילדים שהם יכולים לשכב ברוגע ובנעימים במיטה שלהם כאשר ההורה נמצא איתם

בחדר.

  • חיבוק ותנועה חזרתית- לעיתים מגיל מסוים אנחנו מחזיקים פחות את ילדינו בחיבוק.

   לעיתים לערסל ילד לכמה דקות יכול לעזור לו להירגע בלי לדבר על רוגע. בדיוק כמו שהיינו

עושים כשהיה תינוק.

כמורה ליוגה וכאמא לשני ילדים, אחד הדברים הכי משמעותיים בשימוש בטכניקות הרגעות הוא ההתאמה לילד. סמכו על עצמכם ועל ההכרות עם ילדיכם.

כמובן שמומלץ לנסות מספר טכניקות ולהתמיד במה שנוח לכם ועבור ילדיכם.

בנוסף אני ממליצה להתחיל להרגיל ילדים כבר מגיל שנתיים לטכניקות הרגעות שונות לפני השינה. בגיל שנתיים מתחיל להתפתח העצמי של הילד באופן מובהק יותר וזו הזדמנות מצוינת להתרגל לשימוש בטכניקות שונות להרגעות ולנשימה נכונה. אם אנחנו כהורים נתמיד בהן יתכן שהילד יפנים אותן והן ילוו אותו גם בחייו הבוגרים.

אם אתם מזהים אצל ילדיכם קושי רב ומתמשך בהירגעות מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הטיפול, למשל פסיכולוגיה או ריפוי בעיסוק.

אשמח לחשוב איתכם מה התרגיל המתאים לילדכם, וכיצד לבנות מערך תרגילים וטכניקות איכותיות שיוכלו לסייע לילדכם בהתפתחות טובה יותר ונכונה.

שני הסתן shanihasten@gmail.com 055-8895702.

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם