היתרונות של יוגה לנשים בהריון – המדריך המלא

כאשר אישה מגלה שהיא בהריון (בדרך כלל באמצעות בדיקה ביתית) מציפים אותה הרבה מאוד מחשבות. התחושות החזקות גוברות כשאר מדובר בהריון ראשון.

לצד תחושות של שמחה והתרגשות מתווספות תחושות של פחד, חרדות, חששות מה'לא נודע' ועוד.

לתפקוד של האישה בזמן ההיריון ולפעולות שהיא מבצעת (התנהגות והתנהלות פיזית ונפשית) יש השפעה ישירה על ההיריון, על בריאותה של האישה והאם ההיריון יעבור כחוויה וכסבל.

המאמר הקרוב ישפוך אור על יתרונות תרגול יוגה לנשים בהיריון, ובנוסף ידגיש למה דווקא היוגה טובה יותר מפעילויות גופניות אחרות בזמן חודשי ההיריון.

מחקרים רבים בשנים האחרונות מוכיחים מעל כל צל של ספק כי מעל  20% מהנשים ההרות סובלות מחרדה ודיכאון קליניים. שאר ה-80% מרגישות רמה מסוימת של חרדה, מתח, דכדוך ואפילו עצב או עומס רגשי. המחקר מראה שהמתח עלול להשפיע לא רק על האמא אלא גם על העובר (למשל הגעה של פחות חמצן אליו)

התסמינים הנפוצים הם:

  • דפיקות לב מואצות וקשיי נשימה, לפעמים עד היפר וונטילציה, כמו בהתקף חרדה או פאניקה
  • מחשבות מפחידות הקשורות לעובר או לתינוק.
  • דאגות בלתי פוסקות בנוגע להתנהגות במהלך ההיריון, במיוחד בנוגע לתזונה
  • דאגה רבה שפורצות לאורך כל היום.
  • אי שקט כללי.

יתרון ראשון- פיזיולוגי

תרגול היוגה נותן לנו כלים פרקטיים להירגע. הרצפים של קאלה יוגה עוברים התאמה ליכולות של אישה בהריון, תנוחות היוגה נותנות ריכוז, גמישות וכוח. האימון ביוגה עוזר למצוא את המרכז שלנו בתוך הכאוס. למשל, הוספת המשקל (מעל 20 ק"ג) יכולה לגרום כאבי גב, תרגול יוגה וביצוע מתיחות ותרגילים מסוימים יסייע להפחתת הכאבים למינימום.

בזמן ההיריון אנחנו מרגישות 'לא בבית' בתוך הגוף שלנו. הגוף משנה צורה-מתרחב, נמתח וגדל…חלק מהאיברים שלנו רדומים יותר בזמן הריון ופחות פעילים (במיוחד במקרה של שמירת הריון). ואז, לאחר הלידה לגוף קשה להתמודד עם האינטנסיביות של החיים (שעות עירנות, החזקת התינוק, עשיה לא נגמרת וכו').

חיזוק שרירי רצפת האגן מהווה מפתח חשוב בהכנת גוף האישה ללידה, בכדי לייצר תשתית אגן יציבה אשר תומכת ומחזקת את האיברים הפנימיים ומאפשרת התמודדות עם אתגר הלידה והתקופה שלאחריה, כמו גם התמודדות עם כאבי הגב.

יתרון שני- עמידה יציבה

כאמור, במהלך ההריון קבוצות שרירים שלנו פחות פעילות בגלל מנוחה מרובה. למשל, שרירי הרגליים צריכים "לסחוב" משקל גבוה יותר מהרגיל ויש עליהם עומס. תרגול יוגה לנשים בהריון משפר את שיווי המשקל ונותן פוקוס ואיזון, תרגילי העמידה בונים כוח רגליים, התנועה בגב מקלה על הכאבים בעמוד השדרה או באגן, הידיים מתחזקות, התנועה הופכת קלה יותר, והתודעה מוצאת שקט.

יתרון שלישי- הכנה ללידה

עוד סיבה מרכזית לתרגל תנוחות יוגה בזמן ההיריון היא שזו ההכנה הטובה ביותר לקראת הלידה. כולנו יודעות שלידה היא אירוע טראומטי לגוף, אירוע אינטנסיבי שמציף את כל ההוויה שלנו כנשים. לא משנה אם נלד בבית, במים, בלידה טבעית בביה"ח, עם אפידורל או בניתוח קיסרי, הגוף שלנו יצטרך להתמודד עם חוויה שהיא אמנם טבעית אבל חזקה ועוצמתית יותר מכל מה שחווינו.

תרגול יוגה בהריון מכין את הגוף לעומס של הלידה. הגב שלנו מתחזק בזמן האימון, הרגלים יכולות לשאת אותנו ואת הבטן הגדלה, הידיים מתחזקות לשאת את התינוק שיבוא. התרגול גם מאמן אותנו לנשימה נכונה ומיטבית במהלך הלידה, כזו שתעזור לתינוק לצאת החוצה ואפילו לשמור על הגוף שלנו מחתך או קריעה. גם אם נלד בניתוח קיסרי עדיף שנתרגל יוגה לפני כן כדי שנכנס לניתוח רגועות ונינוחות ככל שניתן.

תרגול היוגה גם עוזר לנו להתמודד עם הימים והתקופה שאחרי הלידה- הגוף של האמא הטרייה זקוק להחלמה ושיקום- הגוף צריך מנוחה וזמן התאוששות.

יתרון רביעי- ההיבט הרגשי

מבחינה רגשית אנחנו מוצפות בהורמונים וצריכות מייד לפעול לטפל בתינוק הקטן שתלוי בנו לחלוטין. תרגול היוגה מחזק את השלד, השרירים העמוקים, רצפת האגן ועוזר לגוף שלנו להגיע לאחרי הלידה עם בסיס יציב של כושר כדי שנחזור לעצמינו במהרה. הנשימות וההרפיות מלמדות אותנו לפעול ברוגע גם כשיש לנו על הידיים תינוק צורח….תרגול היוגה נותן לנו ביטחון, מחזק אותנו לקראת הלידה ולאחריה ומהווה 'רוח גבית' לאישה.

יוגה לנשים בהריון – חיפה
כמו שלא נתאמן למרתון אצל מי שמעולם לא רץ מרתון בעצמו, שיעורי יוגה בזמן ההיריון נרצה ללמוד ממורה שחוותה את כל התהליך בעצמה. לא מספיק רק להיות מורה ליוגה ואמא, צריך לעבור הסמכה של לימוד יוגה לנשים בהריון שכן הדרכה לא נכונה יכולה להיות לא בריאה:

  • עדיפות לאימוני בוקר ולא ערב בשלב הראשון של ההיריון.
  • אימון לא על בטן ריקה.
  • הימנעות מתרגול תנוחות על הבטן בשליש השני של ההיריון.
  • גלגולים וסלטות ירידה לשכיבה תוך ייצוב הגוף משרירי הבטן לא מומלצים בשלב מתקדם של ההיריון.
  • בשליש האחרון של ההיריון שכיבה על הגב והרמת רגליים יכולה להיות לא מומלצת, בוודאי שלא לזמן ממושך (פגיעה קלה בזרימת הדם אליו).
  • תנוחות היוגה חייבות לעבור התאמה וואריאציות לגוף הנשי המשתנה לאורך ההיריון.
  • ועוד.

אנו מציעים שיעורי יוגה לנשים בהריון בחיפה בסטודיו המיוחד שלנו בחורב 13 (מעל בית הקפה קפאין).

השיעורים מועברים ע"י שני הסתן. מורה עם 20 שנות ניסיון ואמא לשני בנים.

הגישה שמנחה את השיעורים היא ההבנה כמה מורכב ומאתגר הוא כל התהליך של הריון ולידה.  אבל גם שזה תהליך טבעי שחשוב ללוות אותו בעדינות ורגישות כי תמיד זה פלא מיוחד שעבור כל אישה הוא ייחודי ומרגיש קסום ומופלא.

 

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם