יוגה או פילאטיס – מה ההבדל ביניהן?

רוב האנשים מבינים את החשיבות הגדולה של פעילות גופנית, ואת הצורך לשלב אותה בחיי היום יום. אלא שכדי לבחור בסוג האימון או בשיטת התרגול המתאימה לאדם מסוים, צריך להכיר אותם קצת יותר לעומק.

שתיים משיטות התרגול הפופולריות ביותר הן פילאטיס ויוגה. על אף שהן שונות זו מזו, במקרים מסוימים נוצר ביניהן בלבול, מה שמעלה את השאלה מה ההבדל בין יוגה לפילאטיס. כיוון שכך, בשביל לקבל החלטה מושכלת חשוב לעמוד על הדמיון וההבדלים ביניהן.

מהי יוגה?

יוגה היא תרגול עתיק יומין בן אלפי שנים. מקורה בהודו. היא מקיפה, מגוונת עם שלל דיסציפלינות וטכניקות, המקדמות רווחה גופנית, נפשית ורוחנית. ישנם סוגים שונים של יוגה, ביניהם ויניאסה יוגה, קאלה יוגה, האטה, אשטנגה, ביקראם יוגה ועוד.

כל שיטה בעלת מיקוד ודגשים משלה. הכלים העיקריים של היוגה הם תנוחות (אסאנות), רצפים שהם זרימה בין תנוחות, תרגילי נשימה, מיינדפולנס, מדיטציה והרפייה.

תרגול יוגה כולל יתרונות רבים. ברמה הפיזית, היא עוזרת לשפר גמישות, כוח ושיווי משקל, מסייעת בשיפור היציבה, ואף עשויה להקל על מגוון כאבים כרוני, לטפל בבעיות אנטומיות ולשקם את הגוף אחרי ניתוחים או בעיות כרוניות כמו סכרת, בעיות בלחץ הדם ועוד.

בנוסף, ליוגה יש השפעה חיובית על הנפש והרגש – היא עוזרת בהפחתת מתח וחרדה, משפרת את יכולת המיקוד והריכוז, ומייצרת תחושה של שלווה פנימית. עבור רבים, יוגה היא אורח חיים שמשמפיע על תזונה, סדר יום ומערכות יחסים.

עבור חלק היא גם תרגול המחבר בין הגוף, הנפש והנשמה.

מה זה פילאטיס?

פילאטיס היא שיטה שנוצרה על ידי ג'וזף פילאטיס בתחילת המאה ה-20. מדובר בתרגול לצורך שיפור הכושר הגופני, שמתמקד בחיזוק שרירי הליבה, הגמישות והסיבולת. בניגוד ליוגה, שיש לה מקורות רוחניים, פילאטיס נוסדה במטרה להגביר את הפעילות הגופנית, תוך חיזוק של קבוצות שרירים ספציפיות. השיטה מורכבת מתנועות מדויקות ודפוסי נשימה מבוקרים, שמעודדים מודעות לגוף, תוך בנייה וחיזוק שלו.

ישנם שני סוגים עיקריים של תרגול פילאטיס – פילאטיס מכשירים ופילאטיס מזרן. השיטה הראשונה כוללת תרגול שמתבצע על מיטות מיוחדות, המאפשרות להפעיל קבוצות שונות של שרירים, בדומה למכשירים שבחדר הכושר. פילאטיס מזרן לעומת זאת, לא מחייב שימוש במכשירים, ומתמקד בתרגילים המתבססים על משקל ותנועת הגוף.

כמו ליוגה, גם לתרגול פילאטיס יש יתרונות רבים. ההתמקדות בכוח וביציבות של שרירי הליבה, מסייעת בשיפור היציבה ומאזנת את מנח הגוף. תרגול עקבי משפר את הגמישות, מחזק את השרירים והסיבולת, ומשפר את הקואורדינציה הכללית. השימוש במיטות הפילאטיס מאפשר התנגדות ותמיכה של המכשיר ומסייע רבות לכושר כמו גם לפציעות ורגישויות שונות.

על אף שכושר גופני עומד במרכז הפילאטיס, התרגול מפתח ומחזק גם את החיבור בין גוף לנפש, ומסייע למתרגלים להיות מודעים ונוכחים יותר בחיי היומיום.

קווי דמיון בין יוגה לפילאטיס

למרות שיוגה ופילאטיס הם תרגולים שונים, יש ביניהם כמה קווי דמיון שכדאי להכיר:

  • שימת דגש על המודעות לגוף והשליטה בנשימה.
  • שימוש בתנועות המחזקות ומותחות את הגוף, ועוזרות לשפר את הגמישות והטונוס של השרירים.
  • שילוב טכניקות של מודעות מנטלית שמייצרת תחושה של רוגע ושלווה.
  • אפשרות לשימוש באביזרים במהלך התרגול.

מי שמכירים את שתי השיטות, יוכלו להבחין שתרגול פילאטיס כולל תנוחות דומות ולפעמים אף זהות לתנוחות אותן מתרגלים בשיעורי יוגה. מכאן ניתן להבין שמפתח השיטה הכיר את עולם היוגה, ושילב בפילאטיס חלק מהתנוחות וחלק מעקרונות היוגה.

ההבדל בין יוגה לפילאטיס

בעוד שיוגה ופילאטיס חולקות קווי דמיון, יש ביניהן הבדלים משמעותיים שכדאי לשים לב אליהם. אחת ההבחנות העיקריות טמונה בגישתם הפילוסופית. יוגה כוללת ראייה הוליסטית של בריאות האדם, המתייחסת להיבטים פיזיים, נפשיים ורוחניים. פילאטיס, לעומת זאת, מתמקדת בעיקר בכושר גופני ויישור הגוף, עם פחות דגש על צמיחה רוחנית.

מבחינת וריאציות תנועה ופעילות גופנית, תרגול יוגה כולל מגוון רחב של תנוחות ורצפים, המכוונים לחלקים שונים בגוף. היוגה מתמקדת בגמישות, כוח, שיווי משקל ונשימה מבוקרת, בניגוד לפילאטיס, ששמה דגש חזק על חוזק ויציבות הליבה- שרירי הבטן הגב התחתון והאגן.

מסיבות אלה, כאשר שואלים "מה יותר מחטב, פילאטיס או יוגה", לרוב קשה להשיב עם תשובה אחת.

פילאטיס מכוון לחיטוב ישירות, אבל אין זה אומר שתרגול יוגה עוצמתי ועקבי לא יכול להוביל לאותן תוצאות, גם מקורות היוגה לא התמקדו בכך.

על אף ששימוש באביזרים נהוג בשיטות יוגה מסוימות, כמו איינגר יוגה, הדבר אינו הכרחי.

רבות משיטות תרגול היוגה לא עושות באביזרים שימוש קבוע או רק בחלקים מהתרגול. למשל קוביות בתנוחות שיווי משקל ועוד. לעומת זאת, בשיעורי פילאטיס רבים נהוג להשתמש באביזרים ובמכשירים שונים בדרך קבע, ביניהם מיטות תרגול, כדורי פילאטיס, גלילי ספוג ועוד.

אולם בפילאטיס מזרן לעיתים, בדומה לשיעורי יוגה רבים, לא יהיה שימוש באביזרים כלל.

מה עדיף: יוגה או פילאטיס?

השאלה אם יוגה או פילאטיס עדיפים היא סובייקטיבית ותלויה לרוב בהעדפות האישיות ולעיתים במטרות הגופניות של המתרגל. מכיוון שיוגה מציעה גישה הוליסטית יותר, שמתייחסת הן לגוף והן לנפש, הבחירה בה מתאימה למי שמחפש איזון מנטלי ורגשי, בנוסף על כושר גופני. מצד שני, פילאטיס תהיה בחירה מצוינת עבור אנשים המעוניינים בעיקר בחיזוק שרירי הליבה ושיפור תנועה ויציבה, באופן ממוקד ומבוקר. מכיוון שלשתי השיטות יש יתרונות חשובים, הבחירה הטובה ביותר תהיה לנסות ואז לבחור בזו שמרגישה מדויקת לכם יותר או כפי שקיים היום בסטודיואים רבים- לתרגל את שתיהן.

קאלה יוגה – קורסים מעמיקים להכשרת מורי יוגה

אם אתם מתחברים לרעיון של שילוב בין תרגול פיזי לעבודה פנימית, נפשית ורוחנית, יכול להיות שהבחירה ביוגה היא המתאימה ביותר עבורכם. שיטת קאלה יוגה, שמכונה גם יוגה אמנותית, משלבת רצפים יצירתיים ומשתנים של אסאנות שונות, לצד תרגול של נשימה ומיינדפולנס. בסיס השיטה הוא עקרונות הזהב העתיקים של הרכבת הרצפים.

גם אם אין לכם ניסיון בתרגול יוגה, הצטרפות לקורס המורים שלנו, תעניק לכם את כל הכלים על מנת לשפר את היכולות הגופניות שלכם, תוך העמקת החיבור לנפש. בצד ההתפתחות האישית, תתחילו ללמד יוגה בליווי צמוד שלנו, כדי להעביר את המתנה שקיבלתם לתלמידים שלכם.

אם אתם רוצים לשמוע עוד פרטים על הקורס או שיש לכם שאלות נוספות, אל תהססו לצלצל או לשלוח אלינו וואטסאפ למספר 055-8895702

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם