יוגה נידרה – מהי שנת היוגה ?

יוגה נידרה מכונה "שנת היוגה". זהו מצב בו הגוף במנוחה מוחלטת, קרוב למצב של שינה. התודעה נמצאת בדמדומים שבין ערות לשינה, כמו השלב שלפני ההרדמות. כך ניתן לנוח ולהתכנס אל העולם הפנימי בדומה לזמן חלום.

מה זה יוגה נידרה

יוגה נידרה הוא בין מצבי הרוגע העמוקים ביותר, תוך שמירה על התודעה ערה. בדומה לחלימה בהקיץ או חלומות צלולים. כלומר ההתכנסות פנימה מאפשרת צלילה למרחב רגוע ושלו. מטרת התרגול היא סמדהי, האושר השלם.

מקורות יוגה נידרה

נאמר כי יוגה נידרה עתיקה כמו היוגה עצמה. בספר הראשון באפוס ההודי מהרבטה האל ההודי קרישנה מקושר ליוגה נידרה:

 

"האוקיינוס הופך למיטתו של וישנו, השרוי בתוך לוטוס,

כאשר בסיומה של כל יוגה,

האלוהות והכוח לעין שיעור,

נהנית מיוגה נידרה,

השינה העמוקה השרויה בקסם

המדיטציה הרוחנית"

 

לפי האופנישדות, אחד מהטקסטים היוגים הקדומים, יוגה נידרה מביאה את המתרגל למצב של פרג'אנה, Prajna. זהו מצב תודעתי של חוכמה ותבונה עמוקה שאינו מבוסס על תפיסה רגילה בחמשת החושים או על למידה חיצונית.

יוגה נידרה כלולה בפילוסופיה הוודית שהיא הבסיס לתרגול היוגה. השאיפה בפילוסופיה זו היא לאיחוד של העצמי האינדיבידואלי, בעל הגוף והמחשבה העצמית, עם העצמי האוניברסלי שהוא מהותנו.

בנוסף יוגה נידרה קשורה לתרגול קדום ועתיק מהמסורת הטנטרית שנקרא נייאסה Nyasa. תרגול זה  שילב מנטרות בעת שמודטים על חלקי גוף שונים. תרגול זה דומה לטכניקות בודהיסטיות של מדיטציה בהן סורקים את חלקי הגוף.

יוגה נידרה- מדיטציה

לפי היוגה המצב הרגיל של רובנו הוא שאנו ישנים ביחס למציאות ולעצמי האמיתי שלנו. תרגול מדיטציה, כמו תרגול יוגה נידרה, שואף להעיר אותנו אל המציאות ואל הטבע האמיתי שלנו. יוגה נידרה נחשבת כמקשרת בין ערות לשינה עמוקה כך שהיא פותחת קשרים חדשים ועמוקים בתודעה. התרגול יעיל לטפול בנדודי שינה, חרדה, מתח, פחדים וכעסים.

מחקר עכשווי על יתרונותיה של יוגה נידרה בוצע בלוחמים אמריקאים ששבו מלחימה בעיראק ואפגניסטן, בפרט אלו שסבלו מהפרעה פוסט טראומטית. התרגול סייע להם להפחתת הסימפטומים הפוסט טראומתיים. החל בשנת 2010 יוגה נידרה אומצה על ידי אגף הרפואה בצבא האמריקאי כטכניקה  לטיפול בלוחמים ובני משפחותיהם.

יוגה נידרה- תרגילים

מטרת היוגה נידרה היא להגיע אל המהות שלנו שמכוסה ב- 5 שכבות הנקראות קושות Koshas. בשביל לחוות את העצמי יש לחדור בעדן, בדומה לקילוף שכבות בצל.

Annamaya Kosha– השכבה החיצונית ביותר היא הגוף הפיזי שלנו. נתחיל בסריקה של כל איבר מלמעלה למטה ושחרור מתחים. נשים לב לתחושות, למגע הגוף בקרקע. השתדלו לא לחשוב על הגוף אלא לחוש בו,  בדומה לתחושה הברורה של כאב.

Pranamaya Kosha– השכבה השנייה היא הגוף הפראני, האנרגיה והכוחות שלנו. חשים בה כשאנו מלאי אנרגיה או בעייפות. התרגול הוא מיקוד בנשימה עד לתחושה שהגוף רחב מגבולותיו ויש תחושה של פתיחות לעולם.

Manomaya Kosha הגוף המנטלי. זהו החלק החושב, החולם בהקיץ ומפנטז, התשוקות שלנו, הפרשנויות והמשמעות שאנו נותנים לעולם סביבנו. למעשה אלו המבנים המנטליים שלנו. לעיתים הם נוקשים עם אמונות ודעות מוצקות שירשנו מהתרבות או מהמשפחה שלנו. התרגול הוא לשאול "מי אהיה בלי המחשבה הזו?" "האם מה שאני חושבת הוא אכן כך?" לומר לעצמנו "אני חופשיה לבחור את הגישה שלי" "יש דרך נוספת לראות זאת".

Vijnana Maya Kosha -מעבר למחשבות יש בתוכנו קול עמוק יותר שהוא האינטואיציה שלנו. החלק בנו ששולף תובנות לפתרון בעיות, יוצר אמנות או מלחין מוסיקה. התרגול הוא לשים לב לחלק בנו שמזהה שאנו עושים פעולה אך לא מעורב בה. זהו החלק המתבונן. נסו לשמור על הקשר עמו.

Anandamaya Kosha זהו החלק הכי חבוי בתוכנו. זו הידיעה העמוקה שהחיים טובים וששווה לחיות. אנו נולדים עם התחושה הפנימית של אושר, Bliss. חלק זה מתפתח בתפילה, במצב של הודייה או שירת מנטרות. בהרפייה עמוקה אפשר לזמן את השאלה "היכן שוכן האושר?" לא לחשוש אם התשובה לא מגיעה אלא לתת לה מקום.

מטרת היוגה נידרה היא להזכיר לנו שאפשר להיות מודעים לעצמנו בכל הרבדים והרמות. אפשר להתעורר אל תוך החיים ולהיות מחוברים לעצמנו ולעולם. בדיוק כמו חכמי היוגה, שהם ערים בגופם, בנפשם וערים למה שמעבר להם.

אשמח שתבואו לשיעור קאלה יוגה לחוות תרגול יוגה נידרה או להמליץ לכם על אחד מהספרים הרבים בתחום. מניסיוני כמורה הרפיה עמוקה מביאה שלווה ורווחה נפשית.

שני הסתן מתרגלת יוגה למעלה מ-20 שנה, מלמדת יוגה ומכשירה מורים בשיטת קאלה ויניאסה.

 

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם