יוגה צחוק- לצחוק את הסטרס החוצה

ישנן שיטות יוגה רבות שהתפתחו במהלך השנים. אחת המסקרנות שבהן היא יוגה צחוק. שיטה זו היא תרגול עכשווי של יוגה, הכולל תרגול תנוחות ורצפים יוגיים יחד נשימה יוגית וצחוק יזום.

שיטה זו מבוססת על מחקרים רפואיים אשר מוכיחים כי צחוק, גם אם הוא יזום, הוא בעל אפקט פסיכולוגי ופיזיולוגי זהה לצחוק ספונטני.

הצחוק משחרר מתחים, מעלה את רמת השמחה, הקלילות, הספונטניות, היכולת לשחק, משפר את המיומנות של נוכחות ברגע הזה כך שהוא מסייע להתמודד עם חרדה ודיכאון או להוות טיפול מונע.

תרגול זה נעשה לרוב בקבוצות, משלב משחקים וקשר עין שיוצר קרבה וקשר.

צחוק יזום לרוב הופך לצחוק אמיתי והוא מאוד מדבק כך שהצחוק המשותף יוצר אפקט עז ומשמעותי יותר כשהוא נעשה בקבוצה.

השיטה נפוצה בלמעלה מ-50 מדינות, יש אלפי מרכזים המוקדשים ליוגה צחוק.

 

מקורות השיטה

מפיץ ומייסד השיטה הוא רופא הודי בשם Madam Kataria.

בשנת 2002 הוא פרסם ספר הנקרא 'לצחוק ללא סיבה' ובו הוא מפרט את עקרונות השיטה.

ד"ר מאדאם קאטאירה ייסד במומבאי, הודו, בשנת 2008  את יום הצחוק הבינלאומי.

שיטת היוגה צחוק שואבת את מקורותיה מרפואות קדומות שראו בצחוק סגולה לבריאות ואריכות ימים, הציטוט מהמקורות 'הצחוק יפה לבריאות' ממחיש את תפיסה זו.

בנוסף החל משנות ה-60 של המאה העשרים נפוצו תרגולים פיזיים ואף סדנאות המשלבות צחוק יזום. זאת כדרך להפחתת מתחים, לסייע להתמודד עם מצבי שינוי בחיים, אובדן, עצב, דכדוך ודיכאון. תרגול יוגה צחוק הוא המשך ישיר של ידע עתיק, מחקר מדעי והחוויה הישירה והמיטיבה של המשתתפים בשיעורים או בסדנאות אלו.

תרגול

שיעור יוגה צחוק לרוב יתחיל בחימום מפרקים, מתיחות ורצפי יוגה המותאמים לרמות מתרגלים שונים. התרגול נעשה באווירה משוחררת, נינוחה וחפה מרצינות. יש דגש על קלילות, שימוש במשחקים שונים וקבלה של עצמנו כפי שאנחנו. במהלך התרגול אנו עושים שימוש בקשר עין, מחיאות כף ותנועה חופשית כדי לשבור את מחסומי הרצינות בהם כולנו מחזיקים.

קיימים תרגילי נשימה יוגיים (פראניימה) שמטרתם להתחבר לנשימה שלנו ככלי לצחוק ושמחה.

ישנם תרגילי צחוק הלקוחים מעולם התיאטרון, המשחק והדמיון המודרך. מי שמרגיש לא בנוח לצחוק יכול לנשום באופן המדמה נשימה כשאנחנו צוחקים.

ההמלצה היא לצחוק לפחות 20 דקות כדי לקבל את האפקט המרגיע, המרומם והמשמח.

יוגה צחוק שמה דגש רב על נוכחות ברגע הצחוק כדי לייצר אפקט מרגיע, משמח ומרומם.

מחקר

המחקר אודות ההשפעות המיטביות של הצחוק נקרא גלוטולוגיה (Glotology) ומקורו מהמילה היוונית צחוק. המחקר מראה שצחוק קבוע עשוי לסייע בהתמודדות עם מחלות עור, אלרגיות, דיכאון, עצב, מתח והתמודדות עם מצבים משני חיים כגון אובדן, לידה, הגירה, ואף עם  שיקום לבבי לאחר התקף לב.

צחוק משחרר אנדורפינים המפחיתים כאב, משחרר אוקסיטוצין שהוא הורמון האהבה ומקרב ומחבר בין אנשים ויוצר תחושה שאיננו לבד. כך שבעזרת הצחוק והתנועה היוגית קל להתמודד עם הלחצים והמתחים של היומיום.

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם