כדאי להכיר: הפילוסופיה והיתרונות של קונדליני יוגה

בעולם היוגה קיימים זרמים ושיטות שונות. אמנם יש ביניהם הבדלים מהותיים, אבל גם הרבה משותף. אחת מהשיטות שמתרגלים ברחבי העולם וגם בישראל, נקראת קונדליני יוגה.

על אף שהיא הולכת וצוברת פופולריות, רבים אינם יודעים מה זה בעצם? ומה מייחד את השיטה?

מכיוון שיש לה יתרונות רבים, כדאי להכיר אותה וגם ללמוד על החיבור שלה לקאלה יוגה.

 

מהי קונדליני יוגה?

קונדליני יוגה היא תרגול יוגי עמוק ועוצמתי, המתמקד בהתעוררות האנרגיה הרוחנית הרדומה שבתוכנו – אנרגיית הקונדליני. השיטה נוסדה בהודו לפני אלפי שנים, ועברה מדור לדור בזכות מאסטרים בכירים שלימדו אותה. המונח "קונדליני" מתייחס לאנרגיה הפנימית, שזורמת בתוך נתיבים מסוימים בגוף, ונחשבת לכוח המוביל אותנו לשיפור, חיזוק עצמי ולשינוי חיובי בכל היבטי החיים.

הפילוסופיה מאחורי קונדליני יוגה מבוססת על התפיסה, שהאנרגיה הפנימית הזו מפותלת ורדומה בבסיס עמוד השדרה של האדם. באמצעות תרגול המורכב מאלמנטים עוצמתיים שונים, ניתן להביא להתעוררות, שחרור וזרימה של  האנרגיה. כך שניתן יהיה להוביל אותה דרך עמוד השדרה, להפעיל ולאזן את הצ'אקרות הנמצאות לאורכו, ולהביא בסופו של דבר להארה רוחנית. שחרור אנרגיית הקונדליני מעודד שיפור של הבריאות הפיזית והנפשית, מגביר את הכוחות הפנימיים, ותומך בהתפתחות הפוטנציאלית של המתרגלים. אלה מרכיבי הליבה העיקריים של התרגול:

  • תרגול של תנוחות גופניות (בסנסקריט "אסאנות"), לרוב בצורה דינמית, כלומר היצוע תנועה בזמן שהייה בתנוחה, כך שיש זרימה של אנרגיה בגוף.
  • טכניקת נשימה הנקראות פראניאמה, המסייעת בהנעה של האנרגיה בגוף ומאפשרת את החיבור בין הגוף, הנפש והרוח.
  • שירת מנטרות, תוך שימוש בצלילים ובמילים מקודשות, משפיעה עמוקות על הנפש, הגוף והרוח. היא מסייעת בטרנספורמציה של האנרגיות, במיקוד הנפש ובפתיחת הלב. בנוסף, היא מחזקת את היכולת של המתרגלים להתחבר לתדר של הרטט הפנימי שלהם, ולתודעה האוניברסלית.
  • מדיטציה ומיינדפולנס הם מרכיבי מפתח בתרגול קונדליני יוגה. טכניקות מדיטציה שונות, מאפשרות למתרגלים לטפח שקט פנימי, בהירות ומודעות מורחבת. תרגול המיינדפולנס מעודד מודעות לרגע הזה, ומסייע להם לחוות ולהעריך באופן מלא כל רגע בחייהם.

 

היתרונות של תרגול קונדליני יוגה

למרות שמדובר באחת משיטות היוגה המתקדמות והמורכבות ביותר, כל אחד ואחת יכולים לתרגל אותה, כל עוד הם בעלי רצון להתפתח ויכולת להתמיד בתרגול. למרות שהשיטה מאתגרת, תרגול עקבי ומתמשך יכול להביא לחוויות משמעותיות, שיסייעו למתרגלים בכל תחומי החיים וייצרו חיבור לאנרגיה הפנימית שלהם. אלה כמה מהיתרונות שניתן להפיק מהתרגול:

  1. שיפור הבריאות הפיזית: תרגול מתמיד מחזק את השרירים, משפר את הגמישות ותומך בבריאות הכללית של המתרגלים, תוך חיזוק מערכת החיסון.
  2. שליטה באנרגיה: ככל שמעמיקים בתרגול, הדבר מפתח שליטה על האנרגיות הפנימיות שהשתחררו, ומסייע להן לזרום בצורה יעילה ומאוזנת בגוף.
  3. ריכוז ורגיעה: התרגול משפר את היכולת לשלוט ברגשות וברוח הפנימית, לשמור על ריכוז, ולהתמודד בצורה מאוזנת עם לחצים ומצבי נפש שונים
  4. התפתחות אישית: התמדה תסייע למתרגלים להתחבר לעצמם ולאינטואיציה שלהם, להבין מה מטרותיהם ותפקידם בחיים, ולהביא לידי ביטוי את הפוטנציאל המלא שלהם.
  5. מודעות עצמית: התרגול מפגיש אותנו עם חסימןת שיש בתוכנו וכיצד להכיר אותן ולהתגבר עליהן מתוך מודעות.
  6. חיבור לרוחניות: תרגול מעמיק הוא שער למימדים רוחניים עמוקים ולרמה גבוהה של מודעות.

התעוררות קונדליני

התעוררות קונדליני מתייחסת לתהליך השחרור והעלייה באנרגיית הקונדליני הרדומה שבתוך כל אדם. התעוררות זו עשויה להביא לשינויים עמוקים בתודעה ולחוויות טרנספורמטיביות. לעיתים המתרגלים חווים במהלכה תחושות פיזיות, רגשיות ואנרגטיות שונות, כמו חום או קור עזים, תנודות ושינויים בתפיסה ובמודעות, או חוויה של אושר מוחלט. משום כך חשוב לעבור את התהליך עם הדרכה ותמיכה נכונה. עבודה עם מורה מנוסה, שמבינה את המורכבות והאתגרים הפוטנציאליים של ההתעוררות, היא חיונית כדי להבטיח תרגול בטוח ומועיל.

דימוי חשוב לאנרגיית הקוד לימי הוא של נחשה הישנה בתחתית עמוד השדרה וצבעה תכלת שהוא צבע הפראנה, אנרגיית החיים. מטרת התרגול היא לעורר אותה ולהעלות אותה מעלה..

 

קונדליני ביהדות

אמנם מקור השיטה בהודו העתיקה, אך מעניין לראות שתרגולים דומים קיימים במסורות רוחניות אחרות, כולל ביהדות. הדבר מתבטא בחיבור למושגי האנרגיה הפנימית וההתעוררות הרוחנית, הקיים גם בתורה המיסטית של הקבלה. בין התרגולים השונים הללו קיימים קווי דמיון בולטים, בדגש על התעלות רוחנית, התעוררות אנרגטית ושאיפה לאחדות עם האלוהי והנשגב.

 

קונדליני ואנטומיה

יש המקבילים בין התנועה של עמוד השדרה בתרגולי קונדליני להנעה של נוזל השדרה. כלומר שתנועת הקונדליני מחזקת את עמוד השדרה, בריאה לחוליות, לדיסקים ולמערכת העצבים העוברת בעמוד השדרה שלני.

בנוסף, תנועת הקונדליני יחד עם שימוש בבנדהות, השרירים הטבעתיים שלנו, מגבירה את בריאות השרירים העמוקים, עוזרת לחזק את שרירי הבטן, למנוע שליפול שתן.

בנוסף התנועה מחזקת את הרקמות העמוקות.

התחושה הפיזית הטובה תורמת לרווחה נפשית, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות.

 

הקשר בין קאלה יוגה וקונדליני

קאלה יוגה או בתרגום מסנסקריט, יוגה אמנותית, היא שיטה שמקורה בעיר אורוויל שבהודו.

על אף שמדובר בשיטת תרגול יצירתית וייחודית, היא משתמשת באלמנטים מתוך קונדליני יוגה, בדגש על עמוד השדרה.

במהלך הרצפים הייחודיים, אותם מתרגלים בקאלה יוגה, נעשה שימוש בתנועה המעגלית של הגב, שמניעה את עמוד השדרה, בדומה לתרגול של קונדליני יוגה.

מדובר בכלי משמעותי, שמאפשר מצד אחד לתת בריאות פיזית ומצד שני נפשית מעצימה. זאת בגלל שהבנה בתנועת עמוד השדרה היא הבסיס הכי קריטי בגוף בשביל להבין את הצרכים ספציפיים של כל מתרגל.

בשיטת קאלה יוגה אנו מקפידים לעבוד לפי הרגישויות והיכולות של כל מתרגל כדי להקל על מה שכואב אבל גם לקדם את היכולות ולקיחם את שני המרכיבים הללו בצורה מכבדת, מותאמת ועדינה.

כדי להגיע לרמה זו של הוראת יוגה, שדורשת מיומנות ודיוק, היא נלמדת בקורס למורים בשיטת קאלה יוגה.

 

קאלה יוגה – קורסי מורים מקצועיים לתרגול השיטה

בשונה משיטות תרגול אחרות, קאלה יוגה מאפשרת שילוב מקצועי ויצירתי של אסאנות ואלמנטים שונים, כמו אלה שמקורם בקונדליני יוגה.

מורים מיומנים יכולים להרכיב תרגול שבנוי מרצפים שונים, ולהנחות תרגול מיטיב ומועיל ברמה גבוהה.

 אם יוגה אומנותית שכזו מדברת אליך ויש בך מוכנות ללמידה יחד עם התמדה ומוכנות לתהליך העמוק והמרתק שצפוי לך, אז  בקאלה יוגה נשמח להכיר.

 מזמינות אותך לקרוא על תכניות ההכשרה שלנו, בקורסי המורים בתל אביב או בחיפה.

נשמח לשמוע ממך 055-8895702

אהבתם? מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם