מה ההבדל בין ויניאסה לאשטנגה- המדריך המלא

כולנו חווינו בשלב כלשהו את הבלבול שקורה ברגע הכניסה לסטודיו ליוגה או לאתר של סטודיו ליוגה. הרגע בוא אנו מביטים במערכת השיעורים ומחפשים לאיזה שיעור להיכנס. אי הנוחות נובעת מהשמות השונים של שיטות יוגה כשהכל נשמע כמו בליל לא ברור בסנסקריט. במאמר זה אעשה סדר ובעיקר אענה על השאלה מה ההבדל בין ויניאסה לאשטנגה.

פירוש המילים בסנסקריט

ראשית כל בסנסקריט משמעות המילה ויניאסה הוא 'דבר הבא אחרי דבר מה' או 'לסדר בחוכמה'. כלומר מילולית המשמעות היא סדרה. לכל שיטה ביוגה יש את הרצפים, הסדרות שלה. גם כאשר היא שיטה יחסית סטטית כמו איינגר יוגה המדגישה את השהייה בתנוחות והדיוק שלהן.

חשוב להבין זאת כי למעשה תמיד יש סדר מסוים לפיו בנוי שיעור יוגה.

אולם בדרך כלל כשאומרים ויניאסה מתכוונים לתרגול הכולל ברכות לשמש יחד עם הוספה של תנוחות נוספות בין הברכות. אולם הגדרה זו אינה מדויקת. כלומר אם המורה מוסמך ובעל ידע האסאנות, Asana Vydaya, ביכולתו להרכיב סדרות מגוונות בלי הברכות לשמש. ארחיב על כך בהמשך.

משמעות המילה אשטנגה הוא 'שמונת האיברים'. Asta משמע שמונה, Anga משמע צלע\איבר. המשמעות היא שדרך שמונת אברי היוגה מגיעים לאושר קבוע, להארה, מצב שנקרא בסנסקריט סמדהי.

מהי למעשה אשטנגה יוגה?       

האשטנגה יוגה היא טכניקה של אימון פיזי שפותחה ע"י פטהבי ג'ויס במחצית הראשונה של המאה ה-20. הוא היה תלמידו של טריומלאי קרישנאמאצ'ריה, שפיתח את שיטת ויני יוגה שהיא שיטת תרגול זורמת אך רכה ומתאימה למתאמנים ברמות שונות, ממתחילים עד מתקדמים.

אשטנגה מכילה שש סדרות של תנוחות ברמת קושי עולה. כלומר מתרגלים תמיד את אותן הסדרות באותו הקצב, הסדר וההנחיה צריכים להיות זהה.

מה שנפוץ ומוכר הוא למעשה רק שתי הסדרות הראשונות כשאת הסדרה השלישית מתרגלים בעיקר מורים מנוסים מאוד. הסדרות מתורגלות בקצב מהיר, בעצימות גבוהה והן מתבססות על תרגול של ויניאסה, רצף קצר, קבוע בין התנוחות. כלומר לאחר כל תנוחה או שתיים יש רצף קבוע ודינמי של

תנוחת צ'טורנגה

תנוחת כלב מביט מעלה

כלב מביט מטה.

בשיטה זו כל תנוחה מבוצעת לזמן קצר, כלומר אין שהייה ממושכת בתנוחות. בנוסף יש ניסיון להדגיש לכל מתרגל את הדרך לבצע נשימה נכונה. המטרה היא לבצע אותה לאורך כל השיעור כך שהתנועה והנשימה מבוצעות בסנכרון. כמו כן שיטה זו אינטנסיבית מאוד מבחינת הדרישה הפיזית מהמתרגל והשיטה כוללת תנוחות מורכבות ומאתגרות מההתחלה.

מהי למעשה יוגה ויניאסה ?

ויניאסה היא שיטה שמשתמשת בידע היוגי העתיק של חכמת האסאנות לשם בניית חיבורים חדשים ומגוונים. יחד עם זאת השיטה מתבססת על עקרונות ברורים. לרוב נפוץ לתרגל ברכות לשמש, Suriya Namaskar ולהוסיף ביניהן תנוחות כראות עיני המורה. אולם חשוב להדגיש שזו אינה השיטה של יוגה ויניאסה.

תרגול אמיתי של ויניאסה יוגה, כפי שיש בקאלה ויניאסה, מצריך מהמורה להכיר היטב את התנוחות, היכרות אשר כוללת ידע על מה המרכיב המרכזי בכל תנוחה? מה המרכיב המשני? מה היחס בין כוח, שיווי משקל וגמישות והשילובים השונים האפשריים ביניהן.

בנוסף השיטה לבניית רצפים מורכבת מהכרות עם גוף האדם. אנטומיית עמוד השדרה, מבנה השלד, השרירים והכרות עם מערכת העצבים ונפש האדם. שיטה זו בונה את היכולת שלנו לעמוד בעומסים בצורה הדרגתית ומותאמת ליכולות איתן הגענו לתרגול, תוך הקשבה מתמדת לצרכינו.

ידע זה מאפשר למורה להחליף תנוחה באחרת ועדיין להישאר נאמן למסורת היוגית. ההחלפה יכולה להיות בשביל לגוון את התרגול ולהפוך אותו למגוון ומהנה אך עדיין מסורתי. לעיתים החלפת התנוחה הכרחית כי התלמיד לא מסוגל  לבצע תנוחה או הוא מסוגל אך ביצוע התנוחה יזיק לו. למשל אם התלמיד פצוע בברך, סובל מכאבי גב או פשוט מצונן מורה מוסמך ידע לתת לכך התאמות.

בויניאסה יוגה רמת התרגול של השיעור עצמו יכולה להשתנות לפי צרכי התלמידים או רמת התרגול שלהם.

חשוב לחדד כי יוגה היא הרבה מעבר לאימון פיזי. שיטת ויניאסה יוגה מכינה ומלמדת אותנו כי ההשתנות בתוך התרגול מתרחשת גם בחיי היומיום שלנו. כלומר היכולת לזרום עם התנועה ולהתאים את הנשימה שלנו ואת גופנו לעובדת השינוי המתמיד עוזרת לנו להגיע למטרות האמיתיות של היוגה:

הפחתת הסבל, הגעה להארה, מה שמכונה בסנסקריט סמדהי Samadhi.

ועל כן קאלה ויניאסה יוגה משתמשת במקורות האמיתיים של היוגה, מבחינה פיזית , נפשית ורוחנית.

שיטות נוספות לתרגול יוגה

כדי לבחור את השיטה המתאימה לכם חשוב להכיר שיטות נוספות. 'שיבננדה' יוגה היא שיטה נינוחה שמבצעים בה מנוחה בין התנוחות השונות. 'ביקראם' יוגה היא שיטה הכוללת בעיקר את אותן 26 תנוחות והתרגול מבוצע בחדר מחומם כדי להזיע וכדי לדמות את תנאי התרגול לדרום הודו.  ויג'ננה יוגה היא שיטה המשלבת בין הסטטיות של איינגר יוגה לבין הדינמיות שבברכות לשמש בדומה לאשטנגה. קונדליני יוגה היא שיטה רוחנית שהתנועה בה רכה ונועדה להעיר את אנרגיית הקונדליני שבבסיס עמוד השדרה שלנו.

מה ההבדל בין יוגה אשטנגה ויניאסה 

אשטנגה יוגה היא תרגול קבוע שחוזרים עליו שוב ושוב. היא מתאימה למתאמנים שאוהבים לדעת בדיוק מה בא אחרי מה בתרגול. בעוד שויניאסה יוגה הוא תרגול בעל עקרונות קבועים ומבנה קבוע אך התרגול משתנה והוא דינמי ממש כמו החיים עצמם.

אשטנגה יוגה כוללת תמיד אותה סדרה. לתרגל את כולה אורך 90 דקות. שיעור ויניאסה יכול להיות 60 דקות, פחות או כפול בגלל הוורסטיליות והמגוון שניתן לכלול בו, לפי צרכי התלמידים וניסיונם ביוגה. לפי שיטצ ויניאסה יוגה כאשר מדובר במתחילים לעיתים עדיף שיכנסו לתרגול הפיזי בהדרגה בעוד שמתרגלים מנוסים יכולים ואף מומלץ שיתרגלו יותר.

מה משותף לשיטות

הדומה בין השיטות הוא ההקפדה על הנשימה הנכונה. שאיפה בתחילת תנועה ונשיפה בסופה. המטרה היא לנשום באופן נכון ומיטיב לאורך כל התרגול.  מרכיב נוסף שמשותף לשיטות הוא הדינמיות שלהן. בשתי השיטות התנועה זורמת ומתרחשת כמעט לכל אורך השיעור. אלמנט אחר המשותף לשיטות הוא המגוון והעושר של התנוחות המבוצעות בשיטות אלה.

אני מקווה שמאמר זה סייע לכם להבין מה ההבדל בין שתי השיטות ומה נכון יותר עבורכם, יוגה ויניאסה או אשטנגה. אני מאמינה כי תרגול יוגה הוא הדרך לחיות חיים מלאים עם גמישות, כוח ויציבה מבחינה פיזית, רגשית ורוחנית. זאת בלי קשר ליכולות איתן הגענו, כי לכל אחת ואחד יש מקום בתרגול. אשמח להכיר ולעזור לכם למצוא את התרגול המתאים והמדויק עבורכם.

שני הסתן shanihasten@gmail.com 055-8895702

 

 

אהבתם? מוזמנים לשתף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם